Arkusze Aukcyjne
Arkusze aukcyjne są kluczowe przy ocenie stanu używanych samochodów w Japonii. Zawierają one zazwyczaj następujące informacje:
Oceny zewnętrzne:
- S: Pojazd ma mniej niż 12 miesięcy od pierwszej rejestracji i przebieg poniżej 10 000 km; stan idealny.
- 6: Pojazd ma mniej niż 36 miesięcy od pierwszej rejestracji i przebieg poniżej 30 000 km; stan idealny.
- 5: Pojazd z przebiegiem poniżej 50 000 km; niewielkie rysy i ślady użytkowania.
- 4.5: Pojazd z przebiegiem poniżej 100 000 km; więcej drobnych rys niż w ocenie 5.
- 4: Pojazd z przebiegiem poniżej 150 000 km; widoczne rysy, zadrapania i drobne wgniecenia.
- 3.5: Pojazd z zauważalnymi rysami, wgnieceniami, rdzą lub korozją; wymaga napraw.
- 3: Pojazd z dużymi rysami, uszkodzeniami lakieru i wgnieceniami; wymaga znacznych napraw.
- 2: Bardzo zły stan; zaleca się poszukać lepszej oferty.
- 1: Poważne uszkodzenia silnika lub nadwozia, korozja, zalanie wodą lub pożar; pojazd w stanie "as is".
Oceny wewnętrzne:
- A: Wnętrze jak nowe.
- B: Bardzo dobry stan; drobne ślady użytkowania.
- C: Przeciętny stan; widoczne uszkodzenia, np. przypalenia, dziury czy pęknięcia.
- D: Zły stan; wymaga napraw i gruntownego czyszczenia.
- E: Bardzo zły stan; wymaga poważnych napraw i czyszczenia.
Opcje wyposażenia:
- AC/AAC: Klimatyzacja / Automatyczna klimatyzacja.
- FA/AT/CA: Automatyczna skrzynia biegów.
- F5/F6: 5-biegowa / 6-biegowa manualna skrzynia biegów.
- PS/PW: Wspomaganie kierownicy / Elektryczne szyby.
- SR: Szyberdach.
- TV: Telewizja.
- ナビ: Nawigacja.
- カワ: Skórzana tapicerka.
- エアB: Poduszki powietrzne.
- AW: Alufelgi.
Data produkcji i rejestracji:
W Japonii na dokumentach pojazdu widnieje jedynie data pierwszej rejestracji, nie data produkcji. Data produkcji jest rzadko podawana w arkuszu aukcyjnym, ponieważ nie jest obowiązkowa.
Weryfikacja przebiegu:
Co dwa lata pojazdy przechodzą przegląd techniczny zwany "shaken", podczas którego rejestrowany jest ich przebieg. Inspektorzy aukcyjni weryfikują aktualny przebieg, porównując go z zapisami z poprzednich przeglądów, aby upewnić się, że nie został on zmanipulowany.
Import przez dealera lub prywatnie:
Arkusz aukcyjny wskazuje, czy pojazd został zaimportowany przez dealera czy prywatnie. W przypadku importu prywatnego istotne jest sprawdzenie daty produkcji i pierwszej rejestracji, aby upewnić się, że pojazd nie jest starszy niż 6 miesięcy od daty pierwszej rejestracji w Japonii.