Arkusze Aukcyjne

Arkusze aukcyjne są kluczowe przy ocenie stanu używanych samochodów w Japonii. Zawierają one zazwyczaj następujące informacje:

Oceny zewnętrzne:

  • S: Pojazd ma mniej niż 12 miesięcy od pierwszej rejestracji i przebieg poniżej 10 000 km; stan idealny.
  • 6: Pojazd ma mniej niż 36 miesięcy od pierwszej rejestracji i przebieg poniżej 30 000 km; stan idealny.
  • 5: Pojazd z przebiegiem poniżej 50 000 km; niewielkie rysy i ślady użytkowania.
  • 4.5: Pojazd z przebiegiem poniżej 100 000 km; więcej drobnych rys niż w ocenie 5.
  • 4: Pojazd z przebiegiem poniżej 150 000 km; widoczne rysy, zadrapania i drobne wgniecenia.
  • 3.5: Pojazd z zauważalnymi rysami, wgnieceniami, rdzą lub korozją; wymaga napraw.
  • 3: Pojazd z dużymi rysami, uszkodzeniami lakieru i wgnieceniami; wymaga znacznych napraw.
  • 2: Bardzo zły stan; zaleca się poszukać lepszej oferty.
  • 1: Poważne uszkodzenia silnika lub nadwozia, korozja, zalanie wodą lub pożar; pojazd w stanie "as is".

Oceny wewnętrzne:

  • A: Wnętrze jak nowe.
  • B: Bardzo dobry stan; drobne ślady użytkowania.
  • C: Przeciętny stan; widoczne uszkodzenia, np. przypalenia, dziury czy pęknięcia.
  • D: Zły stan; wymaga napraw i gruntownego czyszczenia.
  • E: Bardzo zły stan; wymaga poważnych napraw i czyszczenia.

Opcje wyposażenia:

  • AC/AAC: Klimatyzacja / Automatyczna klimatyzacja.
  • FA/AT/CA: Automatyczna skrzynia biegów.
  • F5/F6: 5-biegowa / 6-biegowa manualna skrzynia biegów.
  • PS/PW: Wspomaganie kierownicy / Elektryczne szyby.
  • SR: Szyberdach.
  • TV: Telewizja.
  • ナビ: Nawigacja.
  • カワ: Skórzana tapicerka.
  • エアB: Poduszki powietrzne.
  • AW: Alufelgi.

Data produkcji i rejestracji:

W Japonii na dokumentach pojazdu widnieje jedynie data pierwszej rejestracji, nie data produkcji. Data produkcji jest rzadko podawana w arkuszu aukcyjnym, ponieważ nie jest obowiązkowa.

Weryfikacja przebiegu:

Co dwa lata pojazdy przechodzą przegląd techniczny zwany "shaken", podczas którego rejestrowany jest ich przebieg. Inspektorzy aukcyjni weryfikują aktualny przebieg, porównując go z zapisami z poprzednich przeglądów, aby upewnić się, że nie został on zmanipulowany.

Import przez dealera lub prywatnie:

Arkusz aukcyjny wskazuje, czy pojazd został zaimportowany przez dealera czy prywatnie. W przypadku importu prywatnego istotne jest sprawdzenie daty produkcji i pierwszej rejestracji, aby upewnić się, że pojazd nie jest starszy niż 6 miesięcy od daty pierwszej rejestracji w Japonii.